Välkommen till Föreningen för Höörs hemlösa katters officiella blogg.
  • Donationer och gåvor tas emot på: Swish 123 390 72 92 eller vårt donationskonto: BG 562-1305

söndag 1 februari 2015

Hög tid att kastrera!

Nu är vi inne i februari, och jag hoppas att alla som ännu har
okastrerade katter, snarast bokar tid för kastrering. 
Många kliniker har kampanjer nu, med reducerat pris på katt-
kastreringar. 

Jag gillar kattungar. De är söta, underhållande, och mysiga att gulla med.
Men, jag anser att det är helt onödigt att medvetet sitta och föda
upp dem, som alldeles för många gör.

Man föder inte upp djur för att man tycker att de är söta som små.
Inte heller tar man ungar efter sin katt, för att barnen ska få 
uppleva det. Eller för att de tjatar om kattungar.

Som sagt, söta, men alltför många.

Det föds alldeles för många ungar till hemlöshet. Hade folk, som 
har sin katt till sällskap, låtit bli att ta ungar på den, hade vi
kanske haft en rimlig chans att komma närmare en lösning
för alla de katter som springer omkring herrelösa.

Men varje privatfödd kattunge, tar ett hem från en hemlös katt.
Vill man tvunget ha kattungar, är det bättre att ställa upp som 
stödhem till någon av alla de som föds under en buske,
eller på något annat olämpligt ställe.

Kanske hade vi också kunnat rädda fler av de ungar som föds
på lantgårdar, och som ägaren, när han/hon tycker att de är för många, 
går ut med bössan och rensar bland.

Många som medvetet föder upp kattungar, anser att de hittar 
bra hem till dem. 

Det tror jag inte på.

Då skulle vi inte ha problemet med 5-6-månaders katter, som
blir utslängda då de blir könsmogna.
Så gott som alla dumpade katter är tama. Det är de av 
en anledning.
De är ofta mycket glada för barn....

Katsikan blev dumpad 200 meter från vårt hus. Med sina 2-3-veckors
ungar. I september, för drygt 9 år sedan.

En kvinna tog med sin son ut i skogen, och la kattfamiljen nere
vid en telefonmast.
Jag såg dem, men fattade just då inte vad de sysslade med.
Det visade sig morgonen efter, när jag hittade en liten unge,
som den stackars kattmamman tappat, då hon flyttade
ungarna till ett "säkrare" ställe.
Resten av familjen tog vi i fälla.

Sonen var 7-8 år gammal.....

 Som sagt, söta.
Men efter att ha lärt känna ca 70 små förra året, ett vansinnigt
år med en oändlig rad hemlösa stackare, önskar åtminstone jag
mig, ett betydligt kattunge-fattigare år i år!

 Det började ju bra.... Den här lilla gynnaren håller mig vaken på 
nätterna med sina upptåg. 
Ja, ja, han är underbar, lille Maestro.

Agnes och Viktor är inte jättetama, än.... Men ändå charmiga.

Men, som sagt, kastrera katterna, innan de får ungar. 
De som redan är födda, behöver hemmen bättre.

Det är helt orimligt att det ska finnas så mycket hemlösa 
katter, och att antalet inte verkar gå ner, oavsett hur många
katter som blir intagna, och där föreningar, och privatpersoner,
 ombesörjer kastreringarna! 

Jag vill verkligen ge en eloge till de som på egen hand, tar hand
om katter som kommer till dem, som kastrerar honorna, och även
de ungar de föder. Samt ger dem sitt hem, och låter dem stanna.

Alla har naturligtvis inte den möjligheten, men bryr sig om 
katterna ändå, och vill göra det bästa för dem. 

Och tur är det, att inte alla vänder ryggen åt en hemlös katt.


Helen FHHK







 






1 kommentar:

Anonym sa...

Lilla Mange dumpades i Hardeberga utanför Lund när han var 6 månader (hade precis bytt alla tänderna). Regan var runt 9 månader när hon sannolikt kastades ut mitt inne i Malmö. Dennis dåvarande ägare hade troligen kastat ut honom om inte jag tagit hand om honom när de tröttnade då han var 6 månader. Stallkattungarna Bart och Lisa var 12 veckor och räddades dagen innan de skulle ha skjutits och jag vill inte veta vad som hände med det tredje syskonet i kullen som man inte lyckades fånga. Stallägarna hade inte en tanke på att kastrera deras mamma!! Så mycket elände som orsakas av att folk inte fattar att en kattunge inte är en leksak utan ett åtagande på 15-20 år. Vill barnen ha en leksak kan man köpa en gosekatt på IKEA (eller i sin lokala leksaksaffär om man gillar uttrycken "levande stadskärna" och "småskalighet").